USS Missouri’ye Kamikaze Saldırısı
Öncelikle kısaca yukarıda gördüğünüz gemiden bahsedelim. 45000 tonluk, 270 m uzunluğundaki, uçak savarlar ve ağır silahlarla donatılmış bu gemi USS Missouri’dir.
USS Missouri, II. Dünya Savaşı’nın sonunda inşa edilmiş, Iowa sınıfı dört gemiden dördüncüsüydü ve II. Dünya Savaşı boyunca Amerikan donanması için inşa edilen tüm gemilerin de sonuncusuydu. Bazılarınız geçmişte Japonya’nın teslimiyet anlaşmasının bu gemide imzalandığını anımsayacaklardır. Bu nedenle USS Missorui’nin tarihsel önemi büyüktür.
Yine yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz, gemiye sancak tarafından çarpmak üzere olan uçak ise bir Japon kamikaze pilotunun kullandığı Mitsubishi A6M Zero uçağıdır.
Şimdi bu karenin biraz öncesine gidelim.
Okinawa savaşı hararetli bir şekilde devam ederken, 24 Mart 1945’te USS Missouri de Okinawa’nın güneydoğu sahillerini bombardımana tutmak üzere Amerika donanmasının hızlı hücum gemilerinin arasına katıldı. TF 58 ekibindeki bu gemilerin asıl görevi Japonların dikkatini güneydoğu sahillerine çekerek Japon güçlerini Okinawa’nın batı sahillerinden uzaklaştırmaktı, zira asıl işgal yeri orası olacaktı. 1 Nisan’da bombardıman başladı ve Japonların karşı saldırısı bu gemilerin saldırısını uzaklaştırmak adına oldukça yetersiz kaldı. Fakat Japonların, Amerikan donanmasında olmayan bir silahı daha vardı: Kamikaze Pilotları.
11 Nisan 1945’te 5. Kenmu Hava Filosuna ait Kamikaze Özel Saldırı Birliğinden 16 Mitsubishi A6M Zero uçağı Kanoya Hava Üssünden kalkarak hedeflerine kitlendiler. USS Missouri üzerine gelen neredeyse tüm kamizake uçaklarını vurmayı başarmıştı, bir tanesi hariç…
O, bir tane kamikaze uçağı, her ne kadar uçaksavarlar tarafından hırpalanmış olsa da, USS Missouri’ye sancak tarafından vurmayı başardı. Şans eseri kamikaze uçağının taşıdığı 225 kg’lık bomba patlamadı. Her ne kadar uçaktan sızan yakıt gemideki bir uçaksavar mevzisinde ufak çaplı bir yangın başlatsa da yangın kısa sürede kontrol altına alındı. Bomba patlamadığı için USS Missouri saldırıyı yüzeysel bir hasarla atlatmıştı.
Uçağın sağ kanadı suya düşmemiş güverteye kadar çıkmıştı. Hemen kanatın gemiyle bağlantısı kesildi ve sıhhiye erleri tarafından pilotun cansız bedeninin belden yukarısını bulundu. Geminin kaptanı William M. Callaghan Amerikan tarihinin en tartışmalı kararlarından birini vererek, gemideki genel görüşe karşı çıkarak pilotun bedeninin gemiye alınmasını ve askeri törenle defnedilmesi emrini verdi. Nitekim itirazlara rağmen, kaptanın emri gerçekleşti ve ertesi gün kamikaze pilotu askeri törenle suya gömüldü.
Atakan BÜYÜKDAĞ